اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۹:۱۴
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۳۱
اذان مغرب ۱۹:۰۹:۴۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۳:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۵۰:۲۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۱۷
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۰۹:۰۶
«سراج 24» گزارش می‌دهد؛

نمایشی از رابطه آل‌سعود و غرب در فیلم «طلای سیاه»/ردپای اکتشاف نفت با سلطه‌گری غرب/ روایتی از نفت و آتش و جنون!

فیلم «طلای سیاه» که به دنبال بازتولید فیلم تاریخی «لورنس عربستان» بوده است، می تواند تداعی کننده همسویی غرب با پادشاهان وهابی سعودی در طی سال های متمادی باشد که چگونه در بساط همگرایی به دور طلایی سیاه دست به جنایات مختلفی در سرزمین های مختلف زدند

نمایشی از رابطه آل‌سعود و غرب در فیلم «طلای سیاه»/ردپای اکتشاف نفت با سلطه‌گری غرب/ روایتی از نفت و آتش و جنون!

گروه فرهنگی «سراج24»: شاید پُر بیراه نباشد که تصویر برخی آثار سینمایی با حقیقت جهان قدرت نمایی و سیاست ورزی همچون آینه ای است و همراستا با هم حرکت می نماید. فیلم «طلای سیاه» ساخته فیلمساز شناخته شده فرانسوی؛ ژان ژاک آنو نگاهی به تاریخچه آل سعود و پیدایش آن و نوع ارتباط غربی ها با این سرزمین نفت و قدرت دارد. بنیاد دوحه فیلم با هزینه ساخت 55 دلار به تولید اثری برای تاریخ پیدایش حکومت سعودی و البته نقش غربی ها در سرانجام یافتن این کشور اقدام کرده و با این رقم، عنوان پرهزینه ترین فیلم جهان عرب را از آن خود کرده است.

زمان رویدادهای فیلم به برهه سرنوشت سازی از تاریخ اعراب در دهه 30 میلادی باز می گردد که نفت به عنوان منبعی حیاتی وضعیت زیست سردمداران این سرزمین و نوع تعاملات با غرب را دچار تحولی اساسی کرد و از این رو دشمنی ها و کینه توزی ها و قتل ها برای رسیدن به منابع ثروت و قدرت در این سال ها پادشاهان بسیاری را به دریچه های متمایزی از زیستگاه انسانیت کشاند و دست های آلوده غربی ها را در دستان سران اعراب سعودی به سودای رسیدن به منابع خدادادی رسوا کرد.

فیلم «طلای سیاه»، محصول مشترک بنیاد فیلم دوحه و شرکت فیلمسازی کینتا است که در آن بازیگران شناخته شده ای چون آنتونیو باندراس، فریدا پینتو، طاهر رحیم حضور یافتند و فیلمنامه آن براساس رمانی به نام «تشنگی شدید» نوشته «هانس رویش» رمان نویس و از قهرمانان مسابقات اتوموبیل رانی اهل سویس نگاشته شده و به زندگی پسری به نام «آئودا» پرداخته که با تاریخ تحول و به وجود آمدن کشور کنونی عربستان همقرینه می باشد.

داستان فیلم همچنین به خصومت دو قبیله به نام‌ های «نسیب» و «عمار» بر سر سرزمینی به نام «یلو بلت» (منطقه زرد) می پردازد که در جنگ رخ داده، عمار متحمل شکست شده و رئیس قوم در قبال آن، پسرانش؛ صالح و آئودا را به پادشاهی نسیب جهت تضمین بر باقی ماندن پیمان صلح تقدیم می ‌کند. همچنین هریک از رؤسای قبایل متعهد می ‌شوند که دیگر به دنبال سرزمین «یلو بلت» نباشند.

اما نقطه مهم فیلم وقتی است که چند سال بعد با به وجود آمدن فقر و بیماری در قبیله نسیب، هواپیمایی بر زمین می ‌نشیند که سرنشینان آن، نمایندگانی غربی با عنوان شرکت نفتی «تکسان اُیل» هستند که خبر اکتشاف نفت را با خود به همراه می آورند. نگاهی که نمایشگر ریشه دلبری های سعودی ها و آمریکایی ها در طی سالیان دراز می باشد و این چنین است که پیچش عطر اسکناس بر مشام سلاطین قبایل، آتش خشم و کینه و عصیان همراه با رقص شعله‌ های نفت را به همراه دارد و عواملی غربی در فیلم به عنوان رهنمایان خوشبختی برای عرب ‌نشینان بدوی و تبدیل آنها به مردمانی متمدن قلمداد می ‌شوند. ژان ژاک آنو که نگره ای سیاسی در آثارش موج زده و در اثری چون «هفت سال در تبت» ره به پرداختی سیاسی داشته، در این جا با تمرکز بر تاریخچه سعودی ها به دنبال گشایش توجه ای جهانی به شبه جزیره عرب نشینی است که می خواهد معادلات منطقه را با رهبریت سران غرب از آن خود نماید.

فیلم «طلای سیاه» که به دنبال بازتولید فیلم تاریخی «لورنس عربستان» بوده است، می تواند تداعی کننده همسویی غرب با پادشاهان وهابی سعودی در طی سال های متمادی باشد که چگونه در بساط همگرایی به دور طلایی سیاه دست به جنایات مختلفی در سرزمین های مختلف زدند و حلقه به گوشی سران سعودی را در برابر غربی ها نمایان می کند. همچنین فیلم با پیوندهای داستانی رخ داده در اثر به دنبال پیشنهادی برای تعامل مسلمانان با سیاست های غربی و سران قدرت طلب آن می باشد و از این رو پیشنهادی از اسلامی آرام و بدون اعتراض نسبت به وحشی گری های غرب به مخاطبان خود ارائه می دهد، سیاستی که در این سال ها از سوی سران کشورهای منطقه در همکاری با غربی ها در موقعیت های مختلف نمایان شده است!

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••